Sitcoms, gin & fri-tid

Jeg kom til at tænke på William Hogarth’s gravering “Gin Lane” (1751), da jeg så nedestående 16 minutters video med Clay Shirky (forfatter til bogen “Here Comes Everybody: The power of organizing without organizations” som udkom fornylig). I videon lufter han ideen om at gin var midlet der blev brugt socialt til at tackle omvæltning under den industrielle revolution. Han trækker derefter en parallel til den omvæltning, der har stået på siden 1945, hvor de fleste pludselig har fået store mængder af fritid – som de ikke har vidst hvad de skulle bruge på. I stedet for at dulme panikken i gin, hedder den moderne løsning sitcoms, soap operas og dets lige.

Clay’s løse regnestykke er således at Wikipedia (alt inklusiv) har taget rundt regnet 100 millioner timer at bygge. Og at der bliver set 1 milliard timers tv årligt i USA – altså at der er et “kognitivt overskud” som kan bruges til at kreere 10 wikipedia projekter årligt. I det hele taget er hans pointe at vi som samfund har uendelig meget tid at trække på (ved at skrue ned for tv-kigning), og at dette også automatisk vil ske i og med at den ny generation af forbrugere vil gå fra at være passive modtagere til aktive deltagere, som kræver et niveau af interaktion med det givne medie.

At han har én pointe i forhold til det overskud, som vi som samfund i princippet kan trække på hvis folk lader være med at se så meget tv, er jeg ikke i tvivl om. Hjemlige tal for Danmark (slide 5) viser således at vi i 2006 i gennemsnit har set 17,5 times TV per uge. Altså 910 timer årligt eller cirka 38 døgn. Hvis vi ganger med en befolkning på 6 millioner vil det altså sige at vi i DK sammenlagt har brugt omkring 227,5 millioner døgn på tv bare i 2006. Flot, ikke?

Altså 2 danske projekter af wikipedia størrelse, hvis vi nu valgte at bruge tiden på det i stedet. Er selvfølgelig ikke realistisk og regnestykkerne bliver let lidt søgte når man bare ganger op på den måde. Der er dog klart noget at komme efter – og også noget som er særdeles relevant i forhold til hvordan tv-mediet og andre medier ændrer sig og hvordan der kommer flere og flere eksempler på “participation architecture”, hvor vi går fra at være passive forbrugere til mere aktive.

Dog, hele tendensen med at bruge sin fri-tid mere aktivt på at skabe noget, er nok også en del af tidens ånd, som jeg tidligere har nævnt med et citat af Bo Green Jensen ved Weekendavisen:

“Det er sejt at have travlt på en konstruktiv måde.”

Og denne tidens trend har selvfølgelig også sine konsekvenser. Og måske bliver tv-kigning, sitcoms og gin, bare afløst af noget andet.

Videon oprindeligt set ved Trine-Maria

Sidste 5 indlæg i blogging, citater, fremtid, livsstil, teknologi, video

Tags: , , , , , , , , ,

3 Responses to “Sitcoms, gin & fri-tid”

  1. [...] Kristoffer Riis Pedersen omregner disse tal til danske forhold: [...]

  2. Mads-Peter says:

    Fedt med de danske tal. Det er helt vildt så meget tid der ‘bliver spildt’ på tv.

    Det her med spild og dårlig organisering af ressourcer fik mig til ta tænke på denne plakat.

  3. Hej Mads-Peter
    Tak for kommentaren. Og ja, er vildt når man sådan skalerer op. Alt for megen “spild” tid. Men selvfølgelig – hvis vi laver samme regnestykke på hvor lang tid vi bruger på at spise, sove, sidde i kø på motorvejen, snakke i telefon etc. Ja, så virker det også helt enormt. Alligevel så har regnestykket da fået mig til at tænke lidt over tv-vaner & tidsforbrug.

    Den der er plakat du nævner, virker ikke til at dit link virker?

Leave a Reply